معرفی وبلاگ
سال 91 سال تحقق جهاد اقتصادي در سايه‌ی توليد ملي است. ملتي که با همت ، عزم و آگاهي،درسايه‌ی برنامه‌ريزي‌هاي دلسوزانه مسئولان گام در راه جهادي مقدس نهاده بود، اکنون بر آن است تا با حمايت از تلاشگران عرصه اقتصادي و با سرمايه‌هاي بي بديل انساني و خداداي اين سرزمين، ضمن غلبه بر چالش‌هاي پيش رو در رديف نخستين کشورهاي پيشرفته جهان قرار گيرد
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 48584
تعداد نوشته ها : 21
تعداد نظرات : 1
تولید ملی  حمايت از توليد ملي

Rss
طراح قالب
نخستين توليدكننده در سطح ايران:

۶۰ درصد گلرنگ كشور در اصفهان توليد مي‌شود

خبرگزاري ايمنا: كارشناس مسئول پنبه و دانه‌هاي روغني سازمان جهاد كشاورزي استان اصفهان گفت: ۶۰ درصد گلرنگ كشور در اصفهان توليد مي‌شود.

به گزارش ايمنا بني‌اسدي با اشاره به اين‌كه برداشت گلرنگ از ۲ هزار هكتار از مزارع استان اصفهان آغاز شده است، اظهار داشت: پيش‌بيني مي‌شود امسال ۳ هزار تن گلرنگ به ارزش بيش از ۳۰ ميليارد ريال از مزارع اين استان برداشت شود.
وي از افزايش ۵۰۰ هكتاري سطح زيركشت دانه روغني گلرنگ در سال‌جاري در استان اصفهان خبر داد و افزود: سطح زيركشت گلرنگ در اين استان ۲۰ درصد افزايش يافته است.
كارشناس مسئول پنبه و دانه‌هاي روغني سازمان جهاد كشاورزي استان اصفهان ميانگين برداشت اين محصول در هر هكتار را حدود يك و نيم تن اعلام كرد و بيان داشت: برداشت گلرنگ تا نيمه شهريور در مزارع شهرستان‌هاي اصفهان، اردستان، لنجان، شاهين‌شهر و نائين ادامه دارد.
وي تصريح كرد: دانه گلرنگ ۲۵ تا ۴۵ درصد روغن و ۱۲ تا ۲۴ درصد پروتئين دارد.
بني‌اسدي يادآور شد: روغن گلرنگ در طباخي، تهيه صابون، رنگ و مواد پوشاننده مشابه مصرف مي‌شود.
وي اظهار كرد: كنجاله گلرنگ حدود ۲۳ درصد پروتئين و ۳۵ درصد فيبر دارد و به عنوان نيمه مكمل پروتئين در تغذيه دام و طيور استفاده مي‌شود.
گلرنگ گياهي است با نام علمي Carthamus tinctorius L . از تيره مركبه ( compositae) و با اين‌كه ظاهراً شبيه خار زرد است اما به صورت علف هرز در نمي‌آيد.
اين گياه به صورت بوته‌اي استوار رشد مي‌كند و ميوه گلرنگ همانند ميوه آفتابگردان به صورت فندقه است. دانه از نظر شكلي شبيه يك دانه كوچك آفتابگردان و به رنگ‌هاي سياه، زرد، سفيد يا كرمي با سطح خارجي صاف ديده مي‌شود.
ذخيره روغن در لپه‌ها انجام مي‌شود. وزن هر دانه گلرنگ از ۳۵ تا ۵۰ گرم متغير است.
گلرنگ گياهي بلند روز است، اما گلدهي آن در هواي گرم به ميزان قابل توجهي جلو مي‌افتد. گياهچه‌هاي جوان به سرما مقاومند. اما گياه با انتقال از مرحله رويشي به مرحله زايشي به سرما حساس مي‌گردد.
اين گياه به گرما نيز مقاوم است و در صورت وجود رطوبت كافي در خاك مي‌تواند ماكزيمم حرارت‌هاي حدود ۴۰ درجه سانتيگراد را تحمل كند. به هواي مرطوب به خصوص در دوران گلدهي علاقمند نيست. زيادي رطوبت هوا در اين دوره گلدهي موجب توسعه بيماري‌ها و افت عملكرد مي‌شود.
گياه گلرنگ با داشتن ريشه عميق و توسعه يافتگي به خشكي مقاوم است. اما مقاومت آن به خشكي از جو كمتر مي‌باشد. گلرنگ به آب ايستادگي و كمبود تهويه نيز حساس است. گلرنگ خاك‌هاي عميق، داراي بافت متوسط و اسيديته حدود خنثي را ترجيح مي‌دهد.
گلرنگ به بيماري‌هاي خاكزي حساس بوده و نبايد بيش از يكبار طي چهار سال متوالي در يك قطعه زمين كاشته شود و يا با گياهان حساس به بيماري بوته ميري جاليز در تناوب قرار گيرد.
توليد هر تن دانه گلرنگ موجب خروج ۲۵ تا ۳۰ كيلو ازت، ۷ تا ۱۲ كيلو اكسيد فسفر (p۲o­۵) و ۱۰ تا ۱۵ كيلو اكسيد پتاسيم (K۲o) از خاك مي‌گردد. ميزان كود مصرفي در كشت آبي معمولاً ۵۰ الي ۹۰ كيلوگرم در هكتار ازت خالص و ۴۰ تا ۷۰ كيلوگرم در هكتار اكسيد فسفر است.

[  تيم خبري توليد ملي حمايت ملي ]


X